Home > Takács László

Takács László

A Tan Kapuja Buddhista Főiskola tanára, főiskolai docense

Zavarban vagyok. Mit is lehetne egy vénülő buddhista eseménytelen életéről írni? Elalszunk, felébredünk, megint elalszunk, megint felébredünk, közben csinálunk ezt-azt, satöbbi. Az egész summázatát talán e régi versem foglalja össze. Sajnos évente át kell írnom a benzin-árak változásához igazítva. A többi mindmáig aktuális.

Mert mi buddhisták vagyunk …

Míg
azt
érzed:
bíz’
fontos
vagy
magadnak
s a Tannak …
…a buddha-benzin ára egyre nől.
(„A négyszázhuszat is túllépte már.”)
Patikában a fájós lábú buddha-néni
sóhajtva-nyögve áll a buddha-sorba,
a teszkóban halmokban áll a buddha-táp,
s oktondi cicád is önkéntelen kakál
az akciósan vásárolt buddha-alomra.

Persze, …
… akár
félsz, …
… akár
nem, …

egyre megy …
meghalunk mind.
Sasorrunk táltos-szelet nem szagol soha már,
viking-pocakunkból férgek lakomáznak,
– s hogy kik voltunk? – egynehány feldöntött pohár.
Büszke mivoltunk jól titkolt önkín,
s ha elmúltunk leplezetlen-önkíntelenül,
legfönnebb nevetés marad utánunk,
semmi szorongás, és semmi alázat.

Születési dátum: 1958
Végzettség: 
  • Körösi Csoma Sándor Buddhológiai Intézet, 1985
  • A Tan Kapuja Buddhista Főiskola, Buddhista tanító szak, 1997
Szakképzettség: 
  • Doctor Philosophiae Buddhologiae (honoris causa)
  • Buddhista tanító
Munkakör: 

A Tan Kapuja Buddhista Főiskola, főiskolai docens

Eddigi oktatói tevékenységek: 

A Körösi Csoma Sándor Buddhológiai Intézet tanfolyamai:
– 1984–1990

A Tan Kapuja Buddhista Főiskolán, 1991-től:
– ind filozófia (darsanák)
– buddhista alaptanítások
– német nyelv
– német nyelvű buddhista szakszövegolvasás
– szanszkrit szövegolvasás
– jógácsára filozófia
– India kultúrtörténete
– upanisadok

 Danubius Német Nyelviskolában 1990 -2003
– német nyelv

Eddigi szakmai gyakorlat és teljesítmény bemutatása: 

  • A Tan Kapuja Buddhista Főiskola Buddhista Tanszékének vezetője 1992–94
  • A TEKI KAGYÜ közösség vezetője, 1992-től
  • A „Kleines Deutsches Sprachdiplom” megszerzése, Goethe Institute, 1991.
  • Elvonulás, USZO, Magyarország, 2003
     

Az alábbi iskolák alapításában tevékeny részvétel:

  • A Tan Kapuja Buddhista Főiskola
  • Gandhi Gimnázium
  • Kollegium Martineum
  • Kis Tigris Gimnázium és Szakiskola (mai nevén: A Tan Kapuja Buddhista Gimnázium)

Részvétel kutatási projektben:

  • OTKA folyamatosan

Eddigi tudományos / szakmai közéleti tevékenység, nemzetközi kapcsolatok bemutatása: 

1992-től folyamatos részvétel roma szervezetek munkájában; roma fiatalok oktatása, táboroztatása:

  • Amrita Egyesület
  • Amice Egyesület
  • Collegium Martineum
  • Kis Tigris Gimnázium és Szakiskola (mai nevén: A Tan Kapuja Buddhista Gimnázium)